sample paper of history class11

SAMPLE PAPER OF HISTORY 

CLASS XI 

Set-I


 PART - A     (खंड - )  (20*1=20)


Answer all the questions given below:

नीचे दिए सभी प्रश्नों के उत्तर दीजिए.

1. The regime of Principate was established ……………. Emperor.

A.Augustus     B.Constantine       C.Gallienus       D.Tiberius

प्रिंसीपेट  का शासन ……………. सम्राट द्वारा स्थापित किया गया था?

Aआग्स्टसB ) कोंस्टैनताइन  C ) गेल्लिनस  D ) टिबेरियस 

2. Japan introduced high-speed bullet trains in……………..

A.1964              B.1987         C.1988      D.1989

जापान ने तीव्र गति कि बुलेट ट्रेन ................ में चलाई 

A )  1964  ,  B ) 1987  C ) 1988  D ) 1989 

3. What was the name of the land granted by the lord to the knights?

लॉर्ड द्वारा नाइट को दी जाने वाली भूमि को क्या कहते थें

4. Captain Cook was killed by a native in……………………….

कैप्टन कुक कि हत्या एक स्थानीय निवासी द्वारा  ..................में की गई थी 

5. The Mesopotimian civilization developed near the banks of .........................and .......................river

A) Euphrates and Tigris       B) Narmada andTapti         C) Ravi and Chenab                          D) None of the above

मेसोपोटामिया सभ्यता ......................... और ................ नदी के किनारे विकसित हुई

A) दजला और फरात  B) नर्मदा और ताप्ती  C) रावी और चिनाब  D) उपरोक्त में से कोई नहीं



6. .....................poet admired the local people of North America as they were untouched by the corruption of civilization.

A) Thomas Jefferson       B) Washington Irving         C) Jean-Jacques Rousseau

D) None of the above

.....................कवि ने उत्तरी अमेरिका के स्थानीय लोगों की प्रशंसा की क्योंकि वे सभ्यता के भ्रष्टाचार से अछूते थे।

A) थॉमस जैफरसन  B) वाशिंगटन इरविंग  C) जीन-जैक्स रूसो

D) उपरोक्त में से कोई नहीं

7. During the Industrial Revolution, the English city that was considered as the principal source of loans for international trade was……………..

AA) Amsterdam    B)Leeds    C)London         D)Sheffield

औधोगिक क्रांति क़े समय इंग्लैंड का कौनसा शहर अंतरराष्ट्रीय व्यापार क़े ऋणं का केंद्र बन गया था 

)  एमस्टर्डम  ,  ) लीड्स  ) लन्दन  ) शेफफ़ील्ड  

8. In the book ‘The Prince’, Machiavelli wrote about……………

A)Religion.  B )human nature.     सी).condition of women.       D)clergy.

The Princeपुस्तक में मेकियावली नें  ....................के बारे में लिखा है | 

Aधर्म    B) मानव स्वभाव  C) महिलाओं की स्थिति  D) पादरी  

9. Inventor of the Spinning Jenny was………………………..

A)John Kay    B)Richard Arkwright.    C)James Hargreaves    D)John Arthur

      Spinning Jenny का आविष्कार ……………….ने किया

जॉन के    बी ) रिचर्ड आर्क् राईट  सी )जेम्स हरग्रीव्ज डी ) जॉन आर्थर  

10. Meaning of German word feud is .........................

A. piece of land   B. piece of wood    C. piece of clay    D.none of the above

जर्मन शब्द फ्यूड का अर्थ है ……………………

A. जमीन का टुकड़ा  B. लकड़ी का टुकड़ा  C. मिट्टी का टुकड़ा  D. उपरोक्त में से कोई नहीं

11.The battle of camel was fought between ............ and .......................

A. Ulama s and Ali.      B. Abbasid and Ummayad    C. Mohammad's wife Aisha and Ali     

D. None of the above

ऊंट की लड़ाई ............ और ...................... के बीच लड़ी गई थी।

A)उलेमा और अली    B)अब्बासिद और उम्मेद   C)मोहम्मद की पत्नी आइशा और अली  D) उपरोक्त में से कोई नहीं

 12. The first known language of Mesopotamia was

A) Akkadian   B)Hebrew   C)Aramaic       D)Sumerian

मेसोपोटामिया की पहली भाषा कोन सी थी

A)अक्क्दी B)हिब्रु  C)अरामाईक D)सुमेरियन

13. Identify the following image and name the artist associated with it. 

   चित्र को पहचानकर चित्रकार का नाम बताओ 

                                      Description: The Mona Lisa

14…………………….. was the Emperor who stopped over expansion of roman empire

A)Trajan         B) Augustus.         C) Diocletian         D) Constantine

…………………… .. सम्राट था जिसने रोम साम्राज्य के विस्तार पर रोक लगा दी थी

A)ट्राजन B)ऑगस्टस C)डायोक्लेशियन  D)कांस्टेंटाइन

15. The Hijri was established in the reign of ………………..

A)Abu Bakar      B)Muhammad     C)Uthman        D)Umar 

हिज़्री की शुरुआत …………. खलीफा कें काल में हुई 

अबू बकर  ,  ) मुहम्म्द  ) उथमान  ) उमर  

16. Who was regarded as the founder of the modern China ?

  आधुनिक चीन का संस्थापक किसे माना जाता था


17. Inanna was the Goddess of……………………..

इन्नाना ...................की देवी हैं .

18. In which Mesopotamian city the Warka head was sculpted?

A)Uruk.      B)Ur.         C)Mari.           D)Nineveh.

किस मेसोपोटामिया के शहर में वारका सिर को तराशा गया था?

A)उरुक   B)उर   C)मारी   D)  निनवहे

19. European traders who reached the North coast of North America find the native people ......................and............

A) Friendly, welcoming    B) Non friendly ,Not welcoming       C) Rudely ,Misbehaving.   D)None of the above

यूरोपीय व्यापारी जो उत्तरी अमेरिका के उत्तरी तट पर पहुंचे, उन्हे मूल निवासियो का व्यवहार ...................... और ............लगा |

A) दोस्ताना, गर्मजोशी भरा  B)गैर दोस्ताना, स्वागत नही करते हुये                   C) अशिष्ट और  दुर्व्यवहार करने वाले     D)इनमें से कोई नहीं

20.Identify the following image.

चित्र को पहचानकर उसका नाम लिखो .

                                                    

                                                        


                             PART –B (खंड - )

Answer  the following questions:

निम्नलिखित   प्रश्नो के उत्तर दीजिए.               (3*3= 9 )

       21 Why would the early temples of Mesopotamia have been much like a house?.3                              

मेसोपोटामिया के पुराने मंदिर बहुतकुछ घर जैसे क्यूँ थे ?

       22  What were the features of the lives of the Bedouins in the early seventh century?   3      

         सातवीं शताब्दी की शुरुआत में बेदूइन के जीवन की विशेषताएं क्या थीं 

      23  What was Humanism ? Explain.. 3

    मानवतावाद क्या था? स्पष्ट कीजिए


PART – C  (खंड - )

(Long answer question)      (दीर्घ उत्तरीय प्रश्न)       (4*8=32)                                                                             

    24 Explain the main feature of Family in the Roman society ?    8                             रोमन समाज में पारिवारिक जीवन की मुख्य विशेषताओं का वर्णन कीजिए  

OR अथवा

What ‘Social Status’did the slaves hold in the society and how they were treated in the society ?             

रोमन समाज में दासो का क्या  स्थान था और उनके साथ किस प्रकार का व्यवहार किया जाता था

  1. What do you know about medival monasteries?                               8

आप मध्ययुगीन मठों के बारे में क्या जानते हैं?         

OR अथवा

Write the major drawbacks of the Feudalism which prevailed in medieval Europe ?

मध्यकालीन यूरोप में सामंतवादी में आयी प्रमुख कमियों का वर्णन किजिये 


26. Explain  the socio-economic impact of Industrial revolution    ?      8 

औधोगिक क्रांति क़े सामाजिक और आर्थिक प्रभावों का वर्णन कीजिये। .  

OR अथवा

Why Britain was the first country to experience the modern industrialization ? 

ब्रिटेन नें ही क्यों सर्वप्रथम आधुनिक औधोगिकरन अनुभव किया

     

      27. What do you understand by ‘Meiji restoration ?    Describe the major reforms after

              Meiji restoration.         8

            मेजी पुनर्स्थापन सें आप क्या समझते हैं ? मेजी पुनर्स्थापन के बाद किये गये      सुधारों का 

                वर्णन  कीजिये |

                            OR अथवा

When and by whom  the ‘Guomindang Party was formed ? What were its objectives ?

कुओमिंतांग पार्टी का गठन कब और किसने किया और इसके प्रमुख उदेश्य क्या थे

PART –D   (खंड -)

Source based questions   (स्रोत आधारित प्रश्न)  (5*3=15)

  28. Read the following passage carefully and answer the questions that follow :


Kathy my sister with the torn heart, 


I don’t know how to thank you
For your Dreamtime stories of joy and grief
Written on paper bark.
You were one of the dark children I wasn’t allowed to play with
Riverbank campers, the wrong colour (I couldn’t turn you white.)
So it was late I met you,
Late I began to know
They hadn’t told me the land I loved
Was taken out of your hands.’

-‘Two Dreamtimes’, written for Oodgeroo Noonuccal

Questions:
(i) What do you know about Judith Wright?    1
(ii) How did the European settlers treat the natives?  2
(Hi) How did things begin to change for the natives in Australia?   2

 निम्नलिखित अनुच्छेद को ध्यानपूर्वक पढ़िए और उसके नीचे दिए गए प्रश्नों के उत्तर लिखिए :

"विदीर्ण हृदय वाली मेरी बहन कैथी,

मैं नहीं जानती कि कागज की छाल पर लिखी तुम्हारे सपनों के समय की हर्ष-विषादमय कहानियों के लिए

मैं तुम्हें कैसे धन्यवाद दूँ।

तुम गहरी रंगत वाले उन बच्चों में से एक थीं,

जिनके साथ खेलने की मुझे इजाज़त न थी नदी-तट पर अपना खेमा गाड़नेवाले, गलत रंग के लोग

(मैं तुम्हें गोरा न बना सकी।)

इसलिए काफ़ी देर से मैं तुम्हें मिली, काफ़ी देर से शुरुआत हुई जानने की

उन्होंने मुझे नहीं बताया था कि जिस जमीन को मैं इतना प्यार करती हूँ

वह तुम्हारे ही हाथों से छीनी गई थी।"

दो स्वप्नसमय', ऊडगेरो नूनुक्कल (Oodgeroo Noonuccal) के लिये

प्रश्न:
(i) जुडिथ राइट के बारे में आप क्या जानते हैं?   1
(ii) यूरोपीय निवासियों ने मूल निवासियों के साथ कैसा व्यवहार किया?   2
(iii) ऑस्ट्रेलिया में मूल निवासियों के लिए चीजें कैसे बदलने लगीं?   2

29.  Read the following passage carefully and answer the questions that follow :

The Ideal Student:
Abd al-Latif, a twelfth-century legal and medical scholar of Baghdad, talks to his ideal student:
‘I commend you not to learn your sciences from books unaided, even though you may trust your ability to understand. Resort to teachers for each science you seek to acquire; and should your teacher be limited in his knowledge take all that he can offer, until you find another more accomplished than he. You must venerate and respect him. When you read a book, make every effort to learn it by heart and master its meaning. Imagine the book to have disappeared and that you can dispense with it, unaffected by its loss. One should read histories, study biographies and the experiences of nations. By doing this, it will be as though, in his short life space, he lived contemporaneously with peoples of the past, was on intimate terms with them, and knew the good and bad among them. You should model your conduct on that of the early Muslims. Therefore, read the biography of the Prophet and follow in his footsteps. You should frequently distrust your nature, rather than have a good opinion of it, submitting your thoughts to men of learning and their works, proceeding with caution and avoiding haste. He who has not endured the stress of study will not taste the joy of knowledge. When you have finished your study and reflection, occupy your tongue with the mention of God’s name, and sing His praises. Do not complain if the world turns its back on you. Know that learning leaves a trail and a scent proclaiming its possessor; a ray of light and brightness shining on him, pointing him out.
– Ahmad ibn al Qasim ibn Abi Usaybia, Uyun al Anba.

Questions:
(i) Who was Abd-al-Latif?   1
(ii) Why should books be learnt by heart?   2
(iii) Describe the importance of teacher in the life of an ideal student.   2


   निम्नलिखित अनुच्छेद को ध्यानपूर्वक पढ़िए और उसके नीचे दिए गए प्रश्नों के उत्तर लिखिए :

  आदर्श छात्र:
बगदाद के बारहवीं शताब्दी के कानूनी और चिकित्सा विद्वान अब्द अल-लतीफ, अपने आदर्श छात्र       से बात करते हैं:
मैं आपकी सराहना करता हूं कि बिना पढ़ी हुई किताबों से अपने विज्ञान को सीखें, भले ही आपको        समझने की क्षमता पर भरोसा हो। प्रत्येक विज्ञान के शिक्षकों के लिए रिज़ॉर्ट जिसे आप प्राप्त करना चाहते हैं; और अपने शिक्षक को अपने ज्ञान में सीमित रखना चाहिए जो वह पेश कर सकता है, जब तक कि आप उससे अधिक निपुण नहीं हो जाते। आपको उसका सम्मान करना चाहिए और उसका सम्मान करना चाहिए। जब आप एक किताब पढ़ते हैं, तो इसे दिल से सीखने का हर संभव प्रयास करें और इसका अर्थ निकालें। कल्पना कीजिए कि पुस्तक गायब हो गई है और आप इसके नुकसान से अप्रभावित होकर इसे दूर कर सकते हैं। एक को इतिहास पढ़ना चाहिए, जीवनी का अध्ययन करना चाहिए और राष्ट्रों के अनुभवों को समझना चाहिए। ऐसा करने से, ऐसा होगा कि, अपने छोटे से जीवन स्थान में, वह अतीत के लोगों के साथ समकालीन रूप से रहते थे, उनके साथ अंतरंग शब्दों में थे, और उनके बीच अच्छे और बुरे को जानते थे। आपको अपना आचरण आरंभिक मुसलमानों पर करना चाहिए। इसलिए, पैगंबर की जीवनी पढ़ें और उनके नक्शेकदम पर चलें। आपको अपने स्वभाव पर अक्सर अविश्वास करना चाहिए, इसके बारे में अच्छी राय रखने के बजाय, अपने विचारों को सीखने और उनके कार्यों के पुरुषों को सौंपना, सावधानी से आगे बढ़ना और जल्दबाजी से बचना चाहिए। जिसने अध्ययन के तनाव को सहन नहीं किया वह ज्ञान के आनंद का स्वाद नहीं लेगा। जब आपने अपना अध्ययन और प्रतिबिंब पूरा कर लिया है, तो भगवान के नाम के उल्लेख के साथ अपनी जीभ पर कब्जा करें, और उसकी प्रशंसा गाएं। शिकायत मत करो अगर दुनिया तुम पर अपना हाथ फेरती है। यह जान लें कि सीखना एक निशान छोड़ देता है और एक गंध अपने स्वामी की घोषणा करता है; प्रकाश और किरण की एक किरण उस पर चमकती हुई, उसे इंगित करती हुई।
- अहमद इब्न अल कासिम इब्न अबी उसैबिया, उयुन अल अनबा।

प्रश्न:
  (i) अब्द-अल-लतीफ़ कौन थे ?  1
  ii) किताबें जुबानी क्यों याद करनी चाहिए?  2
  (iii) एक आदर्श छात्र के जीवन में शिक्षक के महत्व का वर्णन करें।  2

30. Read the following passage carefully and answer the questions that follow :

William Tyndale (1494-1536), an English Lutheran who translated the Bible into English in 1506, defended Protestantism thus: ‘In this they be all agreed, to drive you from the knowledge of the scripture, and that ye shall not have the text thereof in the mother-tongue, and to keep the world still
in darkness, to the intent they might sit in the consciences of the people, through vain superstition and false doctrine, to satisfy their proud ambition, and insatiable covetousness, and to exalt their own honour above king and emperor, yea, and above God himself… Which thing only moved me to translate the New Testament. Because I had perceived by experience, how that it was impossible to establish the lay-people in any truth, except the scripture were plainly laid before their eyes in their mother- tongue, that they might see the process, order, and meaning of the text.’

Questions
(i) What do you know about William Tyndale?  1
(ii) What were his objectives to translate the Bible into English?  2
(iii) What were the issues on which the Protestants criticised the Catholic Church? Write any two issues.                       2

निम्नलिखित अनुच्छेद को ध्यानपूर्वक पढ़िए और उसके नीचे दिए गए प्रश्नों के उत्तर लिखिए :

1506 में अंग्रेजी भाषा में बाईबल का अनुवाद करने वाले, लूथरवादी अंग्रेज़ विलियम टिंडेल (William Tyndale, 1494-1536) ने प्रोटेस्टेंटवाद का इस तरह समर्थन किया:


"इस बात से सब लोग सहमत होंगे कि वे आपको धर्मग्रंथ के ज्ञान से दूर रखने के लिए यह चाहते थे कि धर्मग्रंथ के अनुवाद आपकी मातृभाषा में उपलब्ध न हो सकें जिससे दुनिया अंधकार में ही रहे और वे [पुरोहित वर्ग) लोगों के अंत:करण (conscience) में बने रहें जिससे उनके द्वारा बनाए व्यर्थ के अंधविश्वास और झूठे धर्मसिद्धांत चलते रहें; जिसके रहते उनकी ऊँची आकांक्षाएँ और अतृप्त लोलुपता पूरी हो सके। इस तरह वे राजा, सम्राट और यहाँ तक कि अपने को ईश्वर से भी ऊँचा बना सके... जिस बात ने मुझे मुख्य रूप से न्यू टेस्टामेंट का अनुवाद करने की प्रेरणा दी। मुझे अपने अनुभवों से ज्ञात हुआ कि सामान्य लोगों को किसी भी सच्चाई की तब तक जानकारी नहीं हो सकती जब तक उनके पास अपने धर्मग्रंथ के मातृभाषा में अनुवाद उपलब्ध न हों । इन अनुवादों से ही वे धर्मग्रंथ की परिपाटी, क्रम और अर्थ समझ सकेंगे।

      प्रश्न
    (i) विलियम टिंडेल   कौन थे? 1
    (ii) बाइबल का अंग्रेजी में अनुवाद करने के उसके उद्देश्य क्या थे? 2
    (iii) वे कौन से मुद्दे थे जिन पर प्रोटेस्टेंट ने कैथोलिक चर्च की आलोचना की? कोई भी दो मुद्दे

         लिखो |      

         

                               PART - E (खंड .)

 (Map question) (मानचित्र प्रश्न)  

31. On the given political outline map of world locate and label the countries A) and B) and on the same map identify the places and write their names C) and D) :   4

            

        

      A. France

            B. Mexico

            C.   Birth place of Prophet Mohammad

       D. Country where industrial revolution came first


विश्व के दिए हुए राजनीतिक मानचित्र में और ख को अंकित कीजिए तथा ग और घ को पहचान कर  नाम लिखिए :

) फ्रांस 

) मेक्सिको 

) पैगंबर मो॰ का जन्मस्थान

) वो देश जहां औदयोगिक क्रांति की शुरुआत हुई


















     


sample paper of history class11 sample paper of history class11 Reviewed by Shubham Prajapati on March 02, 2021 Rating: 5

No comments:

If you have any doubt so you can comment me then i will 100% help you ,Through comment Chat

Powered by Blogger.